Leiderschap trainingen en Danoontjes:

Onze kinderen waren nog peuters en we kampeerden graag in Frankrijk, in de Elzas en de Vogezen. Prachtige natuur en zuurkool die nergens anders zo goed smaakte. Af en toe maakten we, op 2 pitjes, zo’n heerlijke Choucroute en aten die met vrienden. Een parelende fles Riesling ‘inclus’. Lees verder voor het belang van dit verhaal voor jouw keuze voor een leiderschap training.

Zomer: Kakofonie van danoontjes

We deden boodschappen in een enorme Franse Hypermarché en ons bezoek was nooit compleet zonder even te spieken bij de Franse toetjes! ‘La Yaourtière’, lange koelvitrines met een kakofonie van merken, kleuren en smaken. De onbetwiste ‘zuivel-verlokking’: bosvruchten-ananas-biologische-sprinklins-frozen choclins!

Onze kroost vond de ontdekkingsreis langs alle danoontjes veel spannender dan die langs de kastelen en vakanties waren altijd te kort om alle varianten te proeven!

Herfst: Kakofonie van leiderschap trainingen

De maanden nà de zomer vormen de periode waarin HR, management en medewerkers de balans opmaken voor nieuwe opleidingsinspanningen. Trainingbureaus weten dat. Vooral de grote bureaus maken enorme etalages om iedereen alles te kunnen laten zien. Bosvruchten-ananas-biologische-sprinklins-frozen choclins! Ik ken de bureaus en weet dat ze dit doen vanuit een oprechte wens om ieder wat wils te kunnen bieden. Maar lijkt het ook niet op windowdressing? Alsof het aanbod ook dient om te imponeren en te verleiden?

Infobesitas

Ook dit najaar ploften bij alle HR-afdelingen en bij ons de jaarlijkse trainingscatalogi op de deurmat. Centimeters dikke en meer dan een kilo wegende papieren vitrines waarin honderden verschillende soorten leideschap trainingen worden aangeboden.

Een kakofonie van yoghurtjes, neem nou de ‘danoontjes voor leidinggevenden’: Leidinggeven voor beginners; Leidinggeven voor nog-niet-gevorderden; Leidinggeven aan niet–professionals; Leidinggeven aan professionals; Praktisch leidinggeven; Coachend leidinggeven; Situationeel leidinggeven; Leidinggeven zonder macht; Leidinggeven met gezag; Resultaatgericht leidinggeven; Leidinggeven met impact; Leidinggeven in projecten; Leiderschap in de Belgische Ardennen; Leiderschap op een vlot………

Keuzedepressie

Professor Fred van Raaij, Tilburg University, onderzoekt de relatie tussen ‘overvloed’ en ‘keuzestress’. Hij zegt: ‘velen zijn slachtoffer van keuzedepressie’. ‘Dat is een ernstige psychologische kwaal die zich vooral kenmerkt door onmacht’. ‘Onmacht die je ervaart als het aanbod zò diffuus is dat je niet meer goed kunt kiezen.’ Onmacht die vaak leidt tot een slechte keuze. Gemiddeld volgen leidinggevenden eenmaal per drie jaar een leiderschap training. Hoe weet je zeker dat je dan de beste kiest? Alle onderzoeken wijzen uit dat wanneer het aantal onoverzichtelijke varianten sterk wordt beperkt, klanten veel gelukkiger zijn met de keuze die ze maken. Dat geldt voor yoghurtjes èn voor managementtrainingen.

Geen keuzestress (1): vier dekkende opties

Binnen het aanbod van De Nieuwe Leider is er logica en helderheid: vier hoogwaardige leiderschap trainingen / leergangen (‘open inschrijving’ èn ‘in-company’) die elkaar goed aanvullen en opvolgen. Zonder exotische toevoegingen. Maar wel met de allerbeste ingrediënten erin verwerkt. Of je nu beginnend leidinggevende bent of als ervaren manager in een bestuur zit:

  1. Een complete leiderschap training voor beginnende leidinggevenden,
  2. Een complete leiderschap training voor gevorderde leidinggevenden,
  3. Een complete leergang voor topmanagement en bestuurders,
  4. Een buitenlandse strategie-reis voor topmanagement en bestuurders.

Daarnaast zijn er nog drie belangrijke ‘losse’ diensten:

  1. Managementcoaching op alle vier de niveaus,
  2. 360° – feedback met behulp van Personal Color®,
  3. Een jaarlijkse ‘APK voor managers’.

Geen keuzestress (2): eerst inchecken, dan inschrijven

Bij de training – ‘hypermarchés’ moet je je via de site inschrijven, dan de factuur betalen, en dan pas kun je inchecken.

Wij draaien dat om: Eerst inchecken op je keuze, dan pas inschrijven.

  • Eerst hebben we als trainer contact met aspirant deelnemers en kijken naar de belangrijkste leervragen in relatie tot de training. Het maakt niet uit of het om een ééndaagse leiderschap training gaat of om een leergang van een jaar.
  • Daarna besluit je of je meedoet of niet. Weloverwogen kiezen, zonder stress.

Wat doe je?

Ga je naar de hypermarchés waar je je een weg moet banen door de kakofonie van yoghurtjes ‘voor leidinggevenden, managers en leiders’ en waarbij het ene etiket je nog harder toeroept dan het andere?

Of ga je naar een speciaalzaak voor managementtrainingen? Een zaak waar je de trainer vooraf zelf spreekt. Een zaak met een vriendelijke en kundige uitstraling, state-of-the-art programma’s, een zaak waar je bewuste keuzes kunt maken.

Voor jou, als leidinggevende, vind je jouw speciaalzaak op www.denieuweleider.nl

Hopelijk ‘à bientôt’ in onze zaak, we zijn er trots op!

Reinwout Schram